Kaffeb?nna: hva var vel byen uten deg?

Bnna4

Det nye bakeriutsalget på Stortorget

Da Kaffebønna åpnet på Strandtorget på nittitallet, var det byens første ekte kaffebar. Intensjonen var å skape noe italiensk. Lokalet var lite, minimalistisk og hardt. Det var krakker og ikke stoler. Man skulle, på italiensk vis, sette et skudd med espresso, før man hastet videre. Det gikk ikke slik, for det er ikke slik nordmenn går på kafé. Gjestene ble sittende lenge med en sine latte’er. 

Dersom Kaffebønna åpnet en filial i Roma, ville romerne ikke oppfatte det som italiensk, men som skandinavisk. De vill sitte en halv time med sin filterkaffe og avis i minimalistiske lokaler og føle seg nordiske. Nesten som på Ikea. Slik kan det gå når man vil etterligne den store verden. Man ender opp med en lokal variant, som kanskje til og med kan eksporteres.

Kaffebønna har utvilket seg siden da, blant annet ved å starte opp sitt eget bakeri. Nå har de gått sammen med Steike Godt og åpnet et felles bakeriutsalg. For Kaffebønna sin del er det en del av en gradvis ekspansjon. Formelen for suksess er enkel: kvalitet. Alle merkevarer bør eie et ord. Dette lærte jeg på reklameskolen. Volvo har sikkerhet. Rema har billig. Kaffebønna har kvalitet. Derfor er det mulig å selge et brød med ordet kaffe på posen. Kundene forventer ikke kaffesmak. De forventer dyr kvalitet.

Bnna3

En ny generasjon unge mennesker har tatt opp deres besteforeldre og oldeforeldres skikk med å slurpe i seg kaffe fra fatet. Som kjent er det umulig å flytte koppen fra disk til bord uten søl. 

Kaffebønna har gjort alt riktig når det gjelder merkevarebygging. Og det uten corny slagord av typen alltid kvalitet, alltid friskbrygget kaffe, alltid populær, alene eller sammen med gode venner, den beste tiden er den du deler med andre eller rett og slett …om lidt er kaffen klar. Det er kundenes erfaring, ikke reklames løfter, som har skapt merkevaren. Og en del av dette er Bønnas teft for det uproviniselle. Det er noe urbant og internasjonalt over det hele. Og det kler byen, gjør det ikke?

Selv om Bønna kan legitimere høye priser, bør de være forsiktige med å bli for komfortable i en monopolsituasjon. Prisene på Bønna er en «snakkis». Folk har vanskelig for å forstå hvorfor kaffe skal være mye dyrere i Tormsø enn på tilsvarende steder i Oslo. Husleie? Neppe. Lønninger? Neppe. Frakt? Neppe. For lite konkurranse? Men hva er alternativet i dag? Vi som er fin på det, ville ikke drømme om å «ta en kaffe» på steder hvor man risikerer fem timer gammel surklende surhet fra ei kanne. Og ingen av de stedene hvor man kan drikke kaffe konkurrerer på pris. Og kvalitet koster. Men hvorfor koster kvalitet mindre på Kaffebrenneriet i Oslo? Og hvordan vil Kaffebønna møte konkurransen fra noen som faktisk er billigere?

Bnna1

Avdeling Stortorget.

Med byens nest sterkeste merkevare, er fallhøyden stor. Det verste som kan skje er at de lar seg kjøpe opp av Reitangruppen. (Som Peppes) Og at de nye eierne bestemmer seg for å spre konseptet til hele Norge. Og rasjonaliserer driften, slik at de kan selge et billigere produkt for samme pris (som med Peppes) som gjør at kvaliten gradvis blir dårligere (som hos Peppes). Og en dag sitter man på Kaffebønna på Flisa, og man innser at man har betalt full pris for en kanelbolle som ble produsert i Belgia for et år siden, og varmet opp av noen tenåringer som ikke vet hva en americano er, for de trykker jo bare på en knapp på maskinen. Og da begynner man å mistenke ting. Som man gjør hos Peppes når maten smaker papp. For tredje gang på rad. Og man tror på det når man hører rykter om at Peppes nå serverer frossenpizza til restaurantpris. For tiliten er borte.

Men det blir neppe å skje med Kaffebønna. De har forstått det som mange ikke forstår. Man tjener ikke penger på å gjøre alt billigst mulig. 

Bnna2

Fra Strandtorget. Det går rykter om et mytisk bonuskort, et såkalt platinabonuskort. Det oppnår man når man har fyllt ut 100 ordinære bonuskort. Dette kortet gir gratis kaffe på livstid, 30% rabatt på bakervarer, og mulighet til å benytte seg av Bjørn «Bønna» Helbergs hytte i Målselv Fjellandsby, hvor man kan slappe av i de møblene man selv har vært med på å finansierere. En urban myte? Kanskje. 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

1 svar til Kaffeb?nna: hva var vel byen uten deg?

  1. William Palmer Mikkelsen sier:

    ? tar kortet og n?klan te hyta i M?lselv, g?r ut fra den er gul som farens hytte eller har dere to stk.?? Kan jo byttel?ne mot hus i Spania==HilsenWilliam

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s