Los Alta

a5

Alta kan forbindes med flere byer i verden. Nuuk: samme størrelse, langt fra hovedstaden og et møtested mellom folkeslag. Los Angeles: urban sprawl og alle må ha bil. Brasilia: den nye byen på ny mark. Førde: moderne norsk bygdeby. Lakselv: det samme, men mindre.

a2

Alta er den største byen i Finnmark, men har helt til nylig vært et «tettsted». Alta er like stor som Narvik, men Narvik fremstår som langt større og ikke minst mer påkostet. Til tross for at Narvik ble gjenreist i ei tid da ressursene var færre.

a6

Noe av forklaringen ligger i norsk byplanlegging. I etterkrigstiden har det handlet om å bygge nye byggefelt og drabantbyer rundt sentrum, og til å tilpasse sentrum den nye tid. Det forutsetter at det finnes et sentrum å bygge rundt. Siden Alta ikke hadde ett bymessig sentrum fra gamle dager (men tre små), måtte de bare klare seg uten sentrum. Beboerne i fylkets største tettsted måtte i mange år reise til et mindre sted for å komme til nærmeste by, nemlig Hammerfest. Selv Vardø, med en tidendedel av innbyggerne, er fortsatt mer by enn Alta.

a7

Det byer har av bymessige kvaliteter fra før andre verdenskrig, skal den klare seg med til evig tid. Hva med byer som ikke har noe fra før andre verdenskrig? Ikke engang en bymessig gjenoppbygging? Selv små kyststeder som Berlevåg og Båtsfjord ble gjenreist med ei hovedgate, men ikke Alta.

a9

For at Alta skal få et sentrum, har man konsentrert utviklingen på ett sted. Utviklingen har gått fort de siste ti årene, men Alta er fortsatt en by som ikke bokser i sin egen vektklasse. Alta kan på flere måter fortsatt ikke måle seg med Kirkenes eller Hammerfest, som er halvparten så store.

a13

Alta viser oss hva slags folk vi er. Vi er flinke til å bygge og planlegge byggefelter, kanskje fordi et byggefelt er det samme i Oslo som på Finnsnes. Handel og møteplasser har det aldri vært noen gode planer for (men en del dårlige planer). Derfor kom «handelsparkene». Som oftest er de plassert der noen hadde et gammelt lagerbygg som de gjorde om til en stor butikk. Så gjorde naboene det samme med sine lagerbygg, gjerne med fasader av bølgeblikk eller grus. Og snart utviklet de seg til kjøpesentre som overtok handelen fra sentrum. Og alt dette skjedde av seg selv.

Løsningen for Alta var å gjøre handelsparken til by.

a3

Man har fått på plass det man i Norge forventer av en by: ei rett gågate, butikker og kafeer i førsteetasje, torg, park og ei kirke med monumental plassering.

a101

Det finnes en ambisiøs byplan som legger kvartalene østover. Alta har en fordel som er helt uten sidestykke i Norge, nemlig et sentrum som kan vokse. Sørøst for gågata ligger jorder som har plass til et stort sentrum, om det blir nødvendig.

Problemet er at vår tids arkitektur og bymiljø er generelt dårllig likt av vår tids mennesker. Vi er avhengig av fortidens innsats for å trives i våre egne byer. Hvor mange synes at Alta sentrum er vakkert?

a12

Bankbygget i Alta er et av byens flotteste byggverk. Det hadde Norges nest høyeste kvadratmeterpris da det var nytt. Men det er neppe elsket. Den fremstår som som en avvisende kloss. Banken i gamle byer er ofte byens stolthet. Er dette altaværingenes stolthet, eller bare enda en stygg, moderne boks?

a1

Alta er et laboratoruim hvor de er i gang med et stort eksperiment: kan man, i vårt århundre, skape en levende by der det ikke allerede var en levende by fra før? Kan vi, i dag, lage et miljø som folk av i dag føler seg hjemme i? Kan vi i dag lage arkitektur som folk i dag synes er noe annet enn frastøtende, billig og stygg? Eller er by en minkende knapphetsressurs som stadig flere skal dele på; nemlig hva enn som er igjen fra før 1920?

a11

Svaret sålangt er tja. De neste 5o årene vil avgjøre. I mellomtiden er det bare å følge med på hvordan fremtiden vil arte seg Alta.

a102«Bilbyen» er navnet på en ny bydel som skal bygges på ei myr utenfor byen. Her skal bilforretningene holde til, i et miljø som sender tankene til Brasils hovedstad. Bilbyen kunne også være et alternativ kallenavn for Alta, i tillegg til Nordlysbyen. 

Reklamer
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s