På Strandveien skal det bygges boliger og supermarked. Det ser ut til at prosjektet holder seg innenfor regler og bestemmelser.
Butikkarealet overstiger ikke 3000 kvm, og er dermed i tråd med kjøpesenterloven.
Alle balkonger i nærheten av veien er innglasset. Dermed er støv og støykravene innfridd.
Disse reglene strider mot målet om tette og bymessige boligområder med høy livskvalitet.
Ulempen med kjøpesenterloven er at den hindrer bymessig utvikling. Det blir ikke by av at det finnes én stor butikk i nabolaget. Støv og støyregler for balkonger betyr at beboerne ikke får lov av fylkeskommunen å nyte kveldssola. I tillegg pålegges blokkene å ha døde fasader mot gata.
Likevel ser området ganske bymessig ut, men det finnes stort forbedringspotensiale. Spesielt for butikkdelen.
Her er forslag til nye byvennlige regler for bygging av næringsareal i tette boligområder. Som ville ramme disse planene på Strandveien hard.
Sørvendtloven: Inngangspartiet til næringsareal skal være sørvendt.
Byromloven: Det skal finnes byrom i tilknytning til næringsarealer. For eksempel et torg med benker og gress og liknende.
Parkeringsloven: Det skal ikke være betydelig overflateparkering foran butikken.
Fotgjengerloven: Det skal planlegges for fotgjengerne først. Bilene får adgang på fotgjengernes premisser. Fortauer og gangveier skal ikke følge traseer som oppleves som omveier, slik at man fristes til å ta snarveier over parkeringsplasser eller andre bil-arealer.
Supermarkedloven: Supermarkeder i tette byområder skal ikke henvende seg til kjørende kunder som handler en gang i uken. Vi som ikke har bil handler tre ganger om dagen, og det blir slitsomt å gå i megabutikker tre ganger daglig. Et supermarked på 3000 kvm bruker dessuten opp tillatt forretningsareal, slik at annen næring, som frisør eller kafe, blir forbudt etter kjøpesenterloven.
Glansbildeloven: Arkitektenes tegninger bør ikke ha urealistiske solvinkler eller skygger. Slik at det ser ut som det skal bygges på en sørvendt tomt i Valencia og ikke en nordvendt tomt i Tromsø.
Illustrasjoner: AT Plan & arkitektur, freidig modifisert.
Hei,
Bra skrevet.. Min vurdering er at butikken måtte ha plassert langs vegen, slik at den hadde skapt naturlig støy/støv gjæren mot gate. Inngangen til butikken kunde ha vært direkte fra gate. Fasaden av butikken med glass, slik hadde gaterom blitt aktivisert. Parkering måtte ha vært under terreng. Boligblokker kunde plassert på østsiden av eiendom slik at felles uteoppholdsareal kunde vært mellom blokker og butikken.
En liten korrikereing. Når det gjelder støv og støy er det Fylkesmannen som setter krav til disse.
Ha en fin dag videre…
Helt enig. I denne planen har bilene i parkeringsetasjen fått den priviligerte, solfyllte sørsiden. Det er helt bak frem.