Nye tider i Gjæverbukta

Giæverbukta kollektivterminal startet sitt liv i 1997, som navet i datidens store omleggingen av bussystemet. Som en del av Tenk Tromsø skal terminalen bygges om og stå ferdig til jul.

Terminalen blir ikke til å kjenne igjen. Hvordan blir det å bruke den nye terminalen?

Se den på YouTube!

Statens vegvesen har lagt ut en video som gir mulighet til å drømme meg bort…

…og se for meg at jeg er mannen i hvit skjorte, på en rolig søndag, pent vær. Jeg er på vei til den blå søylen der bussen skal gå. Jeg vil gjerne sette meg ned, men det er dårlig med benkeplass ved stoppet.

Det finnes benker i de to lehusene. Her kan man sitte innendørs og vente, et utmerket tilbud.

Lehusene er enkle konstruksjoner med glasstak og glassvegger, uten ventilasjon (ser det ut som). Når sola skinner blir det varmt i drivhusene, så jeg velger å vente ute.

Ny dag, ny tur. Rushtid og mer trengsel. Det står allerede noen ved søylen og venter på bussen, og det vil raskt bli flere.

Verst av alt, det regner. Men det finnes ingen tak eller ly ved stoppet mitt.

Det finnes ett leskur i hele terminalen, men det er langt fra mitt stopp.

Lehuset føles som en omvei. Det føles uansett rett å være ved stoppet når det er mange andre reisende. Så jeg velger å stå ute i regnet. Jeg bruker ventetiden til å se for meg hvordan noen ekstra tak her og der kunne gjøre terminalen mye bedre.

Mens jeg konstaterer at hele terminalen er en forblåst vidde utenfor lehusene.

Denne illustrasjonen viser hvordan vindrosser fra sør og nord vil få fri ferdsel. Vent litt, hvorfor ikke ha benker langs veggene på lehusene, i tillegg til tak?

En råbra ting er at det blir toaletter for de reisende. I enden av toaletthuset blir det et slags leskur.

Jeg er for alt som er morsomt, spesielt hvis det er for de unge som liker å henslenge seg i uvante vinkler. Hei, gamla! Du er for gammel til å sitte her!

Og så var det spørsmålet om vintersituasjonen. Glasstakene skal tåle mye sne. Og kanskje vil sneen skli ned et sted. Jeg er spent på hvordan det går.

Og ja, trappa vil være oppvarmet.

Fra den store omleggingen i 1997

En ulempe med den gamle terminalen var at bussene stoppet ved øyer på en asfaltplass, en løsning som passer for langdistansebusser med færre avganger og lengre ventetid. Men dårlig egnet for bybusser. Passasjerer måtte finne rett øy og samtidig holde fokus på kjørende busser så man ikke ble truffet.

Den nye terminalen samler alt på en øy. Det er et stort fremskritt!

Men sett opp noe som gir mer ly og le. Jeg mener, vær nå litt praktisk.

Så er spørsmålet: Hvordan staves G?æverbukta?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar